موبایل

اگر امنیت فکری و اعتقادی شکل نگیرد سایر حوزه های امنیت در خطر است


به گزارش ایسنا، حجت الاسلام ابوترابی فرد در  نماز جمعه این هفته تهران، اظهار کرد: اگر عاشورا را بشناسیم و تحلیل کنیم و در این مدرسه حضور پیدا کنیم و در این راه گام برداریم به عالی ترین مقام تقوای عملی دست پیدا خواهیم کرد.

وی ادامه داد : باید توجه داشته باشیم انبیای الهی با رفتار شایسته و برآمده از ایمان و فضایل اخلاقی به تربیت انسان و تعالی جامعه، قیام به عدالت و دعوت به عبودیت و پرستش خدای سبحان همت گماردند و در این راه از تمام ظرقیت و قوای خویش بهره گرفتند، از آموزه های وحیانی و سیره پیامبر اکرم بهره برده می شود که برای تعالی جامعه نیازمند امنیت اعتقادی و ایمان راسخ است.

وی، عنوان کرد: اگر امنیت اعتقادی در جان انسان و جامعه شکل بگیرد و انسان به اصول عرفانی و وحیانی آراسته شود راه برای دستیابی به امنیت سیاسی، دفاعی، اقتصادی و اجتماعی هموار خواهد شد.اما اگر امنیت فکری و اعتقادی شکل نگیرد ،سایر حوزه های امنیت در خطر است، لذا انبیا و اولیا و امام حسین علیه السلام برای دستیابی به امنیت اعتقادی پافشاری می‌کنند. اسوه، مقتدا، امام و پیشوا نقش موثری در خلق امنیت اعتقادی و امنیت های دیگر ایجاد می‌کند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران، تصریح کرد: جامعه انسانی هنگامی طعم شیرین امنیت را در تمامی عرصه ها می چشند که پیشوا، اسوه و امام و الگوی صالح را انتخاب کنند و در کنار او قدم بردارند. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که عاشورا منطق عملی چگونه زیستن است. ما با دو حوزه اندیشه، ایمان و تفکر و حوزه عمل روبرو هستیم. عمل صالح از مبانی مستحکم اعتقادی ریشه می گیرد. اسلام بر حوزه عمل تاکید ویژه ای دارد. منطق عملی قرآن بسیار قوی است. ما در عاشورا با یک عمل خالص علمی و اخلاقی روبرو هستیم و باید از این منطق درس بیاموزیم.

ابوترابی فرد، بیان کرد: هدف اصلاح جامعه اسلامی است و پیام این واقعه این است که این واقعه اجتماعی است نه فردی. امام حسین (ع)یک قیام و حرکت اجتماعی آغاز کردند و به جامعه نگاه دارند. این حرکت اجتماعی امام حسین (ع) یک حرکت اجتماعی کاملا سیاسی است. این حرکت سیاسی را حضرت از آغاز حرکت خود از مدینه اعلام کردند. در مقابل حاکم مدینه خود را با شجاعت معرفی می کنند. در مقابل یزید را هم معرفی می کنند و می گوید بدانید شخصیتی چون حسین(ع) هرگز با شخصیتی چون یزید بیعت نمی‌کند. خواهیم دانست کدام یک از ما شایسته زعامت جامعه اسلامی هستیم. در جامعه اسلامی و توحیدی باید امام عادل حاکم باشد نه یزید فاسق و این حرکت با نگاه روشن آغاز می شود. بنابراین و ده ها دلایل روشن حرکت اجتماعی، سیاسی، الهی امام حسین(ع) برای مقابله با یزید و تبین مبانی نظام سیاسی پیامبر(ص)و قرآن کریم است.

وی، ادامه داد: در این راه در پاسخ به نامه بزرگان کوفه مانند حبیب بن مظاهر و جمع کثیری از شیعیان که برای حضرت نوشتند”ما امام و پیشوایی جز شما نمی شناسیم و کوفه آماده بیعت با شما است و ما در کنار شما به ریسمان حق چنگ می زنیم” می‌گویند امام شخصیتی است که در راه خدای سبحان گام بر می دارد. یعنی حرکت امام برای تبیین این واقعیت است که جامعه اسلامی باید مبتنی بر این اصول باشد و امام عادل باید زمام امور را در دست داشته باشد.

ادامه دارد…