موبایل

تفاوت معنادار آمار طلاق در کلانشهرها با سایر شهرها


به گزارش مهر، حبیب‌الله مسعودی‌فرید در مراسم رونمایی و راه‌اندازی سامانه “تصمیم” اظهار کرد: سال گذشته بیش از 170 هزار نفر به مراکز کاهش طلاق سازمان بهزیستی مراجعه کرده‌اند و مهمترین عامل مراجعه این زوجین نبود مهارت‌های ارتباطی بین آنان بوده است. بر اساس بررسی‌هایی که در کشورهای دیگر نیز انجام دادیم اگرچه هر کشوری سبب شناسی خاص خودش را دارد اما بسیاری از این موضوعات مشترک هستند.

وی گفت: سیاست سازمان بهزیستی در این حوزه این است که چه در تشکیل خانواده و چه طلاق این دو رویداد به شکل اتفاقی نیستند و به تدریج ایجاد می‌شوند و زوجین پس از ازدواج باید به تدریج نقش‌های اجتماعی‌شان را بیاموزند همچنان که در زمان وقوع طلاق نیز اندک اندک اختلاف‌ها باعث ایجاد مشکلات عمیق می‌شوند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: دستگاه‌های زیادی می‌توانند در حوزه کاهش طلاق به خانواده‌ها کمک کنند و از همان ابتدا و دوران کودکی باید در خانواده با بچه‌ها صحبت شود تا آنها در آینده نیز بتوانند درک متقابل، همدلی و … را به کار ببرند.

وی با تاکید بر آموزش‌های پیش، حین و پس از ازدواج و خط مشاوره 1480 برای کاهش اختلافات خانوادگی ادامه داد: انجام مشاوره‌های خانوادگی حتی حین و پس از طلاق نیز می‌تواند بر سلامت افراد موثر باشد. نباید فراموش کرد که مداخلات هر چه پیشگیرانه‌تر باشد، مفیدتر هستند.

مسعودی فرید گفت: بسیاری از طلاق‌های کلانشهرها از بیرون وارد آنها می‌شود و این به آن معناست که بسیاری از مردم شهرهای کوچک به دلیل قبح طلاق برای ثبت آن به شهرهای بزرگ می‌روند و به همین دلیل آمار ثبت طلاق در کلانشهرها بیشتر است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه استفاده از مراکز مداخله برای کاهش طلاق کاملا رایگان است، گفت: در مراحل بعدی نیز در صورت نیاز به ارجاع و استفاده از جلسات مشاوره در صورتی که فردی نیازمند باشد، تمامی و یا بخشی از هزینه‌ها به شکل رایگان در نظر گرفته شده است